Sommertogt 3

Lørdag d.27/7

Østlig vind, 4-6 m/s

Distance: 5 sm; motortid 20 min

Efter en fantastisk nat for anker ved Svinø, sejlede vi om morgnen for en blid østenvind op i Lillebælt, så Bramwell kunne få sig en afskedstur. Vi anløb Middelfart Marina kl. 11 og tankede 45 liter diesel. Herefter var der rengøring og skift af besætning. Resten af dagen blev brugt på at bade, spille fodbold og grille kød. Vagn havde medbragt et par velsmagende, men dog temmelig seje, oksebøffer. Camille fangede sig en masse krabber; dog ikke store nok til en forret.

Søndag d.28/7

Østlig vind, 6-8 m/s

Distance: 16 sm, motortid: 25 min

Lettede ca. kl. 9 og satte kursen mod Assens. Der stod en god vind fra øst og vi fik hurtig fart på. Især den sidste del af sejladsen gik rigtig stærkt med god krængning!  Fed sejldag. Eneste malurt i havvandet var, at instrumenterne ikke fungerede. Efter en længere fejlsøgning i Assens, blev problemet lokaliseret til en løs forbindelse i den venstre instrumentkontakt i eltavlen. Det kunne (heldigvis) let løses.

Gik tur i byen, så smukke gamle huse, spiste stor is på torvet med Birgit, gik på indkøb til aftensmad (Lammeculotter), benyttede grillområdet ved sejllubben, spiste og gik til køjs. Camille og Carl fangede i mellemtiden en her masse krabber. Så Assens blev kåret til turens bedste Krabbe-havn.

Mandag d.29/7

Svag østlig vind

Distance: 23,5 sm, motortid: 4 timer

Lagde fra kaj 7.15 og spiste morgenmaden i søen. Vejret var helt fantastisk på trods af, at der næsten ingen vind var. Turen blev således for motor ved godt 2000 rpm og det blev en smuk tur ned forbi Helnæs fyr og Lyø til Avernakø, som vi anløb kort før frokost tid. Det var godt, at vi kom så tidligt, for i løbet af 1,5 time var havnen fyldt op! Havnen er i øvrigt rigtig fin med en lækker, nyåbnet restaurant /cafe. Den kan anbefales!!

Vi badede, gik tur op til øens supermarked (købte de 3 sidste is!), så kirken, sang hele vejen hjem til båden og svedte i sommerheden.

Tirsdag d.30/7

Svag øst og sydøstlig vind

Distance: 12 sm, motortid: 2 timer

Sejlede ca. kl.9, vejret var igen dejlig varmt, men med svag vind, så endnu en dag for motor. Fordømt! Vi ankom til Ærøskøbing lidt efter kl 11 og fik den eneste ledige plads mellem pæle, helt yderst i den gamle havn. Terkel, Marie, Storm og Luna stod på kajen og bød velkommen – båden fik i den forbindelse et ægte 9-stribet Ærø-flag. Det blev hejst MetteVuns. Vi hentede fisk til 10 også spiste vi alle i cockpittet med teltet sat. Festligt!

Onsdag d.31/7 & torsdag d.1/8

Ærøskøbing. Varmt og sommerligt vejr med enkelte regnbyger nu og da. Vi mødtes med Jens og Karen, fik besøg af John og Marianne (som vi genbesøgte dagen efter), besøgte Terkel og Marie i deres sommerhus. Hele 2 gange! Den sidste gang sammen med Allan, Gritt, Søren og Berit. Stor fest!!

Fredag d.2/8

Svag østlig vind

Distance: 28 sm, motortid: 4 timer og 45 minutter

Hev fortøjningerne om bord omkring kl. 8 og lagde Ærøskøbing bag os. Kursen blev lagt via løbet mellem Birkholm og Store Egholm, synden om Strynø, op forbi Rudkøbing mod Lohals. Øst for Strynø blev vi overfløjet af to F16, som cirklede omkring og over os i ca. 20 min. Fantastisk luftshow!! Omkring kl. 11 sejlede vi forbi Geisha’s fødeby og det trak voldsom i roret, da vi passerede havnen. Efter en herlig frokost, anløb vi Lohals ca. kl. 14.00 efter en hel sejldag for motor. Der blev gået tur nord for havnen, badet, sejlet gummibåd og hygget.

Lohals er, iøvrigt, et fantastisk sted som er blevet til lidt af en tyskerkoloni. Det har givet godt med liv i en ellers halvdød udkantsdanmark by.

Lørdag d.3/8

Svag til let vestlig vind 

Distance: 23 sm, motortid: 4 timer

Forsyningssituationen var kritisk, så Vagn gik efter morgenbrød medens Asger og Carl gik til Brugsen. Sejlede efter en fremragende morgenmad (bageren i Lohals er i verdensklasse) og en del besvær med den lave vandstand i havnen; kølen pløjede igennem havnens mudder (sikke en stank!) – heldigvis er Geisha’s gamle Volvo stærk! Når loddet viser 1.8 m, er er der vand under kølen! Vi lagde kursen nord om Langeland, over mellem Omø og Agersø og ned til Vejrø. Vinden var egentlig ganske fin, men der var for lidt af den til sejlads med vinden agten fra. Og med den haverede spilertage blev der nedlagt forbud mod spilersætning. Øv!! Turen var igen for dieselhakker og vi havde en fin tur afbrudt af baderulle øst for Omø. Fik en fin plads i højre side af havnen på Vejrø, hvor faciliteterne er helt i top. Desværre var gourmet-restauranten fuldt booket, så vi måtte nøjes med de lokale pølser (fremragende – også til prisen) og bøffer (gode, men absurd dyre!). Det hele blev skyllet ned med store mængder alkohol, da det var Birgit og Vagns sidste aften ombord.

Vejrø er helt fantastisk og vi skal tilbage! Gerne et par dage.

Søndag d.4/8

Svag til let vest og sydvestlig vind 

Distance: 26 sm, motortid: 3,5 time

Efter morgenmaden lagde vi Vejrø bag os og satte kursen mod Storstrømsbroen, Farø og Bogø. Vinden var igen for svag til ordentlig sejlads på læns, så efter en del forsøg på sejlsætning, blev motoren startet og vi bragede gennem Smålandsfarvandet. Igen en smuk og klar dag. Heldigvis friskede vinden lige efter Storstrømsbroen og vi kunne “hive kludene” og tilbagelægge den sidste del af turen for sejl. Herligt! Anløb Bogø havn kl. 15.00 og blev hjerteligt modtaget af Hr. Linnet (ham selv!). Han og fruen inviterede på en fantastisk middag i den gamle lægebolig på toppen af øen. Fremragende. Ypperligt. Eksorbitant. Vagn og Birgit afmønstrede og overnattede på toppen Bogø. Den resterende del af besætningen blev, ud på aftenen, fragtet tilbage til skibet og krøb velforsynede til køjs.

Mandag d.5/8

Let til jævn vest og sydvestlig vind

Distance: 19,5 sm, motortid: 45 minutter

Sov lidt længe og kom først fra Bogø 9.15 (lige efter færgen var kommet ind). Hev forsejlet ud og sejlede med ca. 3 knob ned gemme Grønsund. Kort før Skansepynt forsvandt vinden; sejlet blev bjærget og motoren startet. I renden ud mod Hestehoved dyb friskede vinden fra sydvest og vi hev sejlene op, da vi kom fri af renden. Kursen blev lagt med Klintholm havn, som vi anløb omkring kl. 14.00. Lagde til mellem pæle på vestsiden af den inderst mole; her ligger man godt. Den ellers gode plads i havnen, blev hurtigt fyldt op af tyskere. Så selv her bør man komme før kl. 15, hvis man vil ligge mellem pæle. 

Tirsdag d.6/8

Frisk vestlig vind. Blev i Klintholm og tog en dagstur til Stege, hvor vi selvfølgelig fik købt pølser hos Wandy La Cour Petersen (Bonderup slagtehus). Herefter blev der badet, hygget og slappet af. Helt ned i gear! 

Onsdag d.7/8

Svag til frisk vind fra sydøst og syd

Distance: 45 sm, motortid: 5.5 time

Tog trosserne kl 07.05 og sejlede for motor i den svage vind op langs Møns klint. Morgenmaden blev serveret ved Klintholm fyr og Geisha’s motor skubbede os nordpå mod hjemhavnen. Halvvejs i Faxebugt var temperaturen til en badetur og hele familien hoppede splitter fornøjede i suppen. Det friskede op. Og det samme gjorde vinden. Omkring frokost (toast ved Stevns klint) var vinden 5-6 m/s og vi hejste begge klude. Herefter “wing on wing” på plat læns indtil vinden var tiltaget til ca. 9 m/s. Det ofte meget blafrende forsejl blev bjerget og vi gik godt 5 knob for “storen” alene. 6 sømil fra Ishøj trak det voldsomt sammen mod syd og vi startede motoren for at nå i havn inden et evt. voldsomt regnvejr. Vi bragede ud over Køgebugt med 7,5 knob i snit (topfart 8,3) og nåede Ishøj næsten tørskoede. Uvejret drev nord på – lige uden om havnen. Puha. Derefter var der afrigning, oprydning, rengørring og fodring af ællinger. Slut på sommerturen 2019. Det har været helt fantastisk – på trods af de hele 25 timers motortid siden Middelfart.