Min gode læremeter René Ladiges indvilgede igen i år i at yde masser af “Skippersparring”.
I år gik turen over Østersøen og rundt i Renés hjemegn i Sønderjylland.
600 Sømil – 17 dage – 2 mand på en sejlbåd – ikke ÉT ondt ord.
Tak for fantastisk sparring og læring – Rene er den fødte coach, anerkendende lærermester – trial and error leads to knowledge.
Det var en grænseoverskridende oplevelse, hvor vi krydsede mellem Danmark og Tyskland et utal af gange – lige efter at grænsen var åbnet for kontakt landene imellem.
Tak for udvidelse af en småfed danskers selvforståelse og opfattelse af nationalitet i jubilæumsåret for “generobringen” af Nordslesvig med vinkling fra det tyske mindretal.
Rute:
Ishøj – Bøgeskov – Gedser – Kühlungsborn – Timmendorf (Poel) – Wismar – Grossenbrode – Bagenkop – Marstal – Søby – Dyvig – Sønderborg – Egernssund – Flensborg – Langballigau -Slien – Slesvig – Kappel – Damp – Fehmarnsund – Warnemünde – Rostock – Hesnæs – Klintholm – Ishøj
TAK René.
01: Ishøj – Bøgeskov 16. Juni 2020
Efter proviantering og dieselpåfyldning stak vi ud fra Ishøj kl. 17. og sejlede til Bøgeskov, hvor vi kastede anker lidt vest for havnen.
Distance (sømil): | 16 |
Motor (timer): | 2 |
Vind (m/sek): | 3 |
Vinden blæste op fra vest og vi fandt ikke læ for bølgerne – Ankeret holdt uden problemer.
02: Bøgeskov – Gedser 17. Juni 2020
Vi stod op kl. 04:00 og sejlede rundt om Stevns Klint – forbi Møns Klint og helt til Gedser.
Distance (sømil): | 62 |
Tid (timer): | 13 |
Motor (timer): | 0,5 |
Vind (m/sek): | 4-6 |

Vi gik en tur i Gedser, som efterlod et deprimerende indtryk af håbløs deroute og forfald.
03: Gedser – Kühlungsborn 18. Juni 2020
Vi gik ud fra Gedser kl. 8:30 og sejlede tværs over af Østersøen mod Kühlungsborn.
Vinden var NNV ca. 8 m/sek. og med pænt opbygget sø, der kom ind agten for tværs og fik Geisha til at rulle.
Efter en tur under dæk blev jeg tæt på søsyg og fik en enerverende kvalme af den evindelige rullen.
Distance (sømil): | 28 |
Tid (timer): | 5 |
Motor (timer): | 0,5 |
Vind (m/sek): | 8 |
Kuhlungsborn er en kurby med udpræget turisme, havnepromenade, strandkurve og afgift for benyttelse af stranden.
DDR tidens overvågningssamfund og grænsekontrol blev ikke glemt og et af de forhadte kontroltårne var bibeholdt som et “denkmal”.
04: Kühlungsborn – Timmendorf (Poel) 19. Juni 2020
Efter morgenkaffe og Kakao stak vi ud fra havnen for motor og havde vinden stik imod fra vest i lidt over en time.
Vi satte sejl efter godt én time og fik en dejlig bidevind sejlads helt frem til øen Poel og havnen Timmendorf.
Distance (sømil): | 20 |
Tid (timer): | 4 |
Motor (timer): | 1,5 |
Vind (m/sek): | 6 |
Der var ingen indkøbsmuligheder i Timmendorf og René og jeg gik de 6,1 km. til Rewe i Kirchdorf i støvregn.
Det var en smuk gåtur, hvor vi kom forbi et røgeri, hvor vi købte røget laks. Efter indkøb i Kirchdorf insisterede jeg (Bramwell) på at tage bussen tilbage til havnen.
05: Timmendorf (Poel) – Wismar 20. Juni 2020
Vi sejlede til Wismar i let vind fra V.
Distance (sømil): | 7 |
Tid (timer): | 2 |
Motor (timer): | 0,5 |
Vind (m/sek): NV | 3-4 |
Jeg har som stor dreng ofte besøgt Wismar sammen med min far og huskede den som en smuk by.
Wismar er stadig en rigtig hyggelig Hansestad og vi gik en lang tur for at finde de steder, som vores fælles kollega MUDDI havde anbefalet.
06: Wismar – Grossenbrode 21. Juni 2020
I Wismar fik vi besøg af min søster Milly, hendes mand Armin og døtrene Adele og Edita.
Vi sejlede ud i Lubeck Bugt og nød en dejlig frokost og sejltur i et fantastisk vejr med let vind.
Vi sejlede i ca 5 timer og nød selskabet, vandet og sejlturen på 15 – 20 sømil.
Efter aflevering af familien tilbage i Wismar besluttede vi at sejle op mod Femarn Sund til trods for let vind fra NNV.
Vi gik for motor hele vejen til Grossenbrode, som vi nåede kort før solnedgang.
Distance (sømil): | 32 |
Tid (timer): | 6 |
Motor (timer): | 6 |
Vind (m/sek): NNV | 1-2 |
07: Grossenbrode – Bagenkop 22. Juni 2020
Havnekontoret i Grossenbrode var lukket både ved ankomst og afsejling.
Vi sejlede morgenfriske ud af bugten ved 7 – tiden og da vi skulle sætte storsejlet smuttede storsejlssjækel ud af øjet og faldet steg i vejret og udenfor rækkevidde.
Vi satte i stedet sejlet med bomdirken og sejlede op til Fehmarn Sund.
Før broen strøg vi sejlene og startede motoren for at hugge igennem bølger og stik modvind gennem sundet indtil vi gik fri af grundt vand ved Fehmarn og kunne sætte sejl til bidevind tilbage over Østersøen mod Langeland.
Vi kunne ikke helt holde højde og måtte krydse et par ben for at nå Bagenkop.
Distance (sømil): | 42 |
Tid (timer): | 10 |
Motor (timer): | 2,5 |
Vind (m/sek): | 6 |
Storsejlsfaldet spøgte i vores hoveder – René ville ikke op i en bådsmandsstol uden flere stærke mænd på dæk til af forestå ophal.
Vel ankomne til Bagenkop gik vi kreativt i gang med at eksperimentere med metoder til at få fat i storsejlsfaldet, der nu havde slået krølle rundt om agterstaget.
Vi surrede et fiskeblink med en trekrog til bomdirken – satte en nedhaler på og lod bomdirken løbe op ad agterstaget for at “fiske” faldet.
DET VIRKEDE – Trekrogen fik sat sig fast i storsejlsfaldet og vi trak og trak i nedhaler indtil surringen brast – Så nu sad der også et fiskeblink i toppen af masten.
I nabobåden hyggede en tysk familie sig med underholdningen – “Forsøger I at fange flyvefisk” kom det kækt fra den tyske skipper, som tilbød os lån af bådsmandsstol.
Sådan én har vi jo, men René tør ikke med mindre …
Vores tyske naboskipper tilbød straks sin hjælp og Rene blev dagens helt, da han nåede toppen af masten og hentede såvel storfald som “flyvefiskekrog” ned igen.
08: Bagenkop – Marstal – Søby 23. Juni 2020
I Bagenkop fik vi besøg af Henrik Hansen (Expat Aalborgenser), som bor på Ærø og har kæreste på Langeland.
René kender Henrik way back til Sol og Strand og Skråen og jeg kender Henrik lidt fra min tid på Nordkraft.
Henrik ville gerne sejle med hjem til Ærø.
Vi havde en dejlig sejlads til Marstal, hvor Henrik viste rundt.
Efter frokost sejlede vi ud igennem renderne omkring Marstal og videre mod den nordlige ende af øen til Søby.
Undervejs blev det til dybe samtaler om stress, selvværd og andre af livets genvordigheder.
Distance (sømil): | 28 |
Tid (timer): | 5 |
Motor (timer): | 1 |
Vind (m/sek): | 4-5 |
I Søby viste Henrik ligeledes rundt inden han tog bussen til Ærøskøbing.
Èn af seværdighederne er elfærgen ELLEN.
09: Søby – Dyvig – Sønderborg 24. Juni 2020
Vi gik fra Søby til nordspidsen af Als for motor, hvorefter vi kunne sejle i det smukke farvand mod Als Fjord og ind i Dyvig og gennem E Gaf (Hullet på sønderjysk).
Det er en vildt smuk og rolig vig, som senere skal besøges.
Vi sejlede kun ind og kiggede og René kunne berette om barndomsminder her 6 km fra hvor han var født.


Fra Dyvig sejlede vi videre for sejl ned igennem Als Fjord og ind i Als Sund til Sønderborg, hvor broen åbnede da vi kom sejlende.
Distance (sømil): | 41 |
Tid (timer): | 10 |
Motor (timer): | 4,5 |
Vind (m/sek): VNV | 6 |
Vi lagde til på havnepromenaden i Sønderborg og René gav mig den helt store rundvisning i det tyske mindretals institutioner: børnehaver, skoler, gymnasier m.v.
10: Sønderborg – Egernssund – Flensborg – Langballigau 25. Juni 2020
Fra Sønderborg gik vi til Egernsund og Gråsten, Hvor vi besøgte Renés søde storesøster som bød på brunch med havudsigt fra terrassen i “skagenshusene”
Efter morgenmaden gik vi for fulde sejl ind igennem Flensborg Fjord – Smuk sejlads i godt vejr og smukke omgivelser.
Vi ville gerne købe en “is” i Flensburg, men ved anløb skulle man passere en gitterlåge med kodelås. Da vi ikke var til sinds at blive i Flensburg, synes vi det var for dyrt at betale havnepenge for at få en is.
Distance (sømil): | 41 |
Tid (timer): | 9 |
Motor (timer): | 1 |
Vind (m/sek): NØ | 6-7 |
Vi krydsede ud igennem Flensborg Fjord til Langballigau.
11: Langballigau Slien – Schleswig 26. Juni 2020
Distance (sømil): | 50 |
Tid (timer): | 10 |
Motor (timer): | 1 |
Vind (m/sek): NØ | 5 |
Vi startede kl 8: på en fantastisk sejldag fra Langballigau østover til Sliens munding og kunne sejle hele vejen gennem Slien til Schlesvig.
Vi måtte vente en del på åbning af broerne i Kappeln og Lindaunis, som åbnede én gang i timen.
Da der er ca 7 sømil mellem broerne, opstår der ventetid.
Slien er vildt smuk.
12: Slesvig – Kappeln 27. Juni 2020
Ud af Slien havde vi vinden imod os – endvidere bød vejrudsigten på massivt regnvejr og mulig torden.
Vi valgte derfor at gå til Kappeln for motor og søkort.
Distance (sømil): | 18 |
Tid (timer): | 3,5 |
Motor (timer): | 3,5 |
Vind (m/sek): NØ | 3-4 |
I Kappeln gik vi på jagt efter nye forfortøjninger og doradelåg – men uden held.
Vi spiste fish-brödchen og gik en hyggetur i den hyggelige by.
På vej retur til båden blev vi ramt af et skybrud og var nær blevet oversvømmet.

13: Kappeln – Damp – Fehmernsund 28. Juni 2020
Vi kunne ikke finde diesel i Kappeln og valgte på turen videre at få fyldt op i Damp.
Vi stod ud fra Kappeln til broåbning kl. 7:30 og sejlede for motor ud igennem Schleimünde og ned til Damp, hvor tanken blev fyldt op.
Fra Damp til Fehmarn sellede vi en del Wing on Wing
Distance (sømil): | 51 |
Tid (timer): | 11 |
Motor (timer): | 2,5 |
Vind (m/sek): | 4-5 |
14: Fehmarnsund – Warnemünde 29. Juni 2020
Vi afsejlede fra havnen kl. 3:45 – ugudeligt tidspunkt – men blev belønnet med en smuk solopgang.
Vi startede ud med halvvind og i løbet af dagen tiltagende vind, der spidsede op til Bidevind.
Distance (sømil): | 38 |
Tid (timer): | 11 |
Motor (timer): | 1 |
Vind (m/sek): SSV – SSØ | 7 |
Vi ankom til Warnemunde ca kl. 14:30 i flot vejr.
Warnemunde er en god oplevelse med hyggelige autentiske miljøer omkring Am Strom og Havnepromenaden.
15: Rostock 30. Juni 2020
Overliggerdag i Warnemunde da der er udsigt til 14 m/sek over Østersøen.
Vi brugte dagen på udflugt til Rostock, hvor vi tog toget sammen og gik på opdagelse hver for sig i nogle timer.
Undervejs krydsede vi spor i havnen i Rostock.
16: Warnemünde – Hesnæs – Klintholm 01. Juli 2020
Distance (sømil): | 53 |
Tid (timer): | 5 + 2 |
Motor (timer): | 1 |
Vind (m/sek): SV | 7-8 |
Vi sejlede ud fra Warnemunde kl. 8:00 med Hesnæs som mulig destination og fik en flot sejltur over Østersøen med god vind.
Hesnæs var en hyggelig lille landsby med særegne stråtækte huse som også var tækket og isoleret på murene.
Men der var ingen indkøbsmuligheder og nicotintyggegummibeholdningen var faretruende lav – Så efter 1½ time i land sejlede vi videre for god vind til Klintholm.
I Klintholm fandt jeg en Minibrugs, der pusher nicotin og en hyggelig havnecafe med kvalitetsøl.
17: Klintholm – Ishøj 02. Juli 2020
Distance (sømil): | 44 |
Tid (timer): | 9 |
Motor (timer): | 2 |
Vind (m/sek): | 5 |
Vi gik fra Klintholm kl. 6:00 og for motor ud til spidsen af klinten, hvor vi satte sejl til en smuk smuk tur forbi Møns Klint og Stevns Klint. En smuk afslutning på et fantastisk togt.
Vinden døde ud på det sidste stræk til Ishøj.
I Ishøj blev båden rengjort over og under dæk og Hanne kom og hentede os hjem til verdens bedste Pizzaer