Besætning: Sikkerhedschef: Hanne Rorgænger: Natasja 1. Styrmand Bramwell Captains daugter: Camille Captains son: Carl Captains wife: Maria Captain: Asger
Dag 01 Skælskør – Lohals Søndag 19.07.2020
Distance (sømil):
18
Tid (timer):
Motor (timer):
Vind (m/sek): V
Vi sejlede fra Skælskør kl. 13:30 ?
Vi gik ud igennem Skælskør fjord for motor.
Tremastet skonnert i Storebælt
Dag 02 Lohals – Thurø Mandag 20.07.2020
Distance (sømil):
13,5
Tid (timer):
2,5
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): VNV
5
Vi sejlede ud fra Lohalt efter morgenmaden og ud gennem den smalle rende Smørstakke Løb. Fri af løbet kunne vi sætte sejl til en halvvind. Vi sejlede sydpå mod Thurø og Svendborgsund og passerede Valdemar Slot på Tåsinge inden vi gik ind i bugten Thurø Bund.
I Gambøt – Thurø sejlklub lagde vi til yderst på en af broerne for at få den smukkeste udsigt til bugten. Da vinden blæste op direkte ind i bugten, lå vi lidt udsat overfor bølger og vind. Derfor flyttede vi længere ind på broen, hvor der var meget mere læ.
Vi gik en eftermiddagstur i Thurø By, hvor vi besøgte Ø-Bryg og smagte på øllet. Vi kunne ikke få bord på restaurant “Thurø Stuen” til aften – alt booket. Men vi kunne købe friskrøget makrel.
Natasja, Hanne og Bramwell gik aftentur op igennem byen og ud til Blåby og retur langs kysten til lystbådehavnen i Gambøt.
Dag 03 Thurø – Ærøskøbing Tirsdag 21.07.2020
Distance (sømil):
17
Tid (timer):
Motor (timer):
Vind (m/sek): V
6
Vi sejlede fra Thurø efter morgenmaden og nød det smukke Svendborgsund. Vi spejdede desværre forgæves efter en legesyg delfin, der efter sigende leger med lystsejlere og Ærøfærge mellem Svendborg Havn og Svendborgsundbroen.
Sejlads og vind?
Ærøskøbing Havn (den gamle) var pakket, og vi måtte kæmpe om plads i Ærøskøbing Lystbådehavn.
Familien Nørgård besøgte Terkel, Marie, Storm og Luna i sommerhuset lige udenfor Ærøskøbing.
Familien Flyckt gik eftermiddagstur i den smukke gamle by, men kunne grundet tilstrømningen til øen ikke få bord på restauranterne Det blev til hyggemiddag på Geisha i stedet.
Dag 04: Ærøskøbing Onsdag 22.07.2020
Overliggerdag.
Asger blev fejret med morgenbord. Hanne og Natasja afmønstrede og tog færgen til Svendborg for at returnere til Søborg med DSB-busser. Herefter overtog Maria rollen som sikkerhedschef.
Bramwell besøgte bryggeriet i Rise og tog bussen tilbage til vandrehjemmet, Terkel havde inviteret på middag.
Sommerhuset lå utroligt smukt med udsigt til Lilleø og Det Sydfynske Øhav.
Brødrene Nørgaard tryllede et festmåltid frem til en rigtigt hyggelig aften.
Dag 05: Ærøskøbing – Dyvig Torsdag 23.07.2020
Distance (sømil):
38
Tid (timer):
Motor (timer):
Vind (m/sek): VSV
5-6
Efter indsejling i Als Fjord ligger bugten Stegsvig til bagbord. I bunden af bugten kommer man til E Gaf – et smal åbning eller “Hullet”, som udtrykket betyder på sønderjysk. Ved E Gaf stod der en flok sortbroget kvæg med en tegning der ligner tapirer. Camille døbte dem straks: “Kopier”.
Indenfor E Gaf udfolder endnu en bugt sig: Dyvig.
Vi kastede som planlagt anker og måtte sætte teltet på grund af regnvejr. Ankerkuglen blev monteret, ankeralarmen sat og ankerlanternen tændt.
Familien Nørgaard sejlede over til kopierne i gummibåden, mens Bramwell forberedte aftensmåltidet: Roti – Caribisk fattigmandskost.
Dag 06: Dyvig – Sønderborg Fredag 24.07.2020
Distance (sømil):
13
Tid (timer):
Motor (timer):
Vind (m/sek): V
Udsejlingen fra Dyvig igennem E Gaf og Stegsvig var kolonnesejlads med 7 andre både. 5 gik nordpå og 3 sydover. Undervejs forsøgte vi at holde trit med en større X-båd, hvilket næsten lykkedes. Da vi nåede til Christian X´s Bro, var broen lige blevet lukket og ville først igen åbne efter én time.
Vi lagde Geisha til langskibs i den nordlige del af havnen og ventede på signalerne fra broen.
Vi gik gennem broen og ud til Sønderborg Lystbådehavn syd for havnepromenaden.
Efter havnepenge og toiletbesøg gik vi alle en tur langs havnen og ind til Sønderborg Centrum – hvor ungerne fik is. Busstationen blev lokaliseret.
Camille og Bramwell, der snakkende var sakket agterud, snuppede en genvej gennem skoven og kom først tilbage til lystbådehavnen med udsigt til Dybbøl Mølle.
Dag 07: Sønderborg Lørdag 25.07.2020
Overliggerdag
Bramwell afmønstrede og tog Flixbus fra Sønderborg Busstation tilbage til København.
Besætning: Sikkerhedschef: Hanne Rorgænger: Helle 1. Styrmand Arne Skipper: Bramwell
Dag 00 Ishøj Lørdag 11.07.2020
Påmønstring til aften – 2 ture i Fabiaen – Kebab fra City Kebab. Fordeling af køjer – påfyldning af vand – tjekke olie m.v. Klargøring til tidlig afgang.
Påfyldning af vand
Aftenhygge
Nautisk tusmørke
Dag 01 Ishøj – Rødvig Søndag 12.07.2020
Distance (sømil):
24
Tid (timer):
4,5
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): V
8
Med ét reb i storen og reduceret forsejl sejled vi uden al for voldsom krængning ned til Stevns, hvor vi kom lidt i læ af klinten.
Vi startede motoren da vi rundede pynten og tøffede ind til Rødvig.
Stevns Klint
I Rødvig fik vi besøg af Henrik og Bente. Vi gik en god lang tur ad trampestien på klinten og spurgte alle vi passerede om de kendte den underlige afgrøde på markerne. Der var masser af lærker i luften
Ukendt afgrøde
Tilbage i Rødvig fik vi lækker fisk fra den lokale fiskepusher.
Dag 02 Rødvig – Klintholm Mandag 13.07.2020
Distance (sømil):
23
Tid (timer):
4
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): VSV
8
Vi stod ud fra Rødvig kl. 6:20 og fortsatte sydover med ét reb i storen og reduceret forsejl.
Rorgænger Helle
Rorgænger og Sikkerhedschef
Koncentration
Der var et flot lys da vi kom i læ af Møns Klint, hvor vi stille og roligt passerede mens vi nød udsigten. Fri af pynten fik vi et ordentligt pust, der forskrækkede Hanne, som med det samme reagerede: “kan du gøre noget anderledes”.
Vi startede motoren og sejlede ind til Klintholm.
I Klintholm hyggede vi og tog på den hyggelige bar Pier to Heaven sidst på aftenen.
Dag 03 Klintholm – Stubbekøbing Tirsdag 14.07.2020
Distance (sømil):
19
Tid (timer):
4
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): V
6-7
Vi afsejlede Klintholm kl. 8. med en god vind foran for tværs.
Da vi nåede sydbøjen gik ind gennem sejlrenden mod Grønsund. De sidste 4 sømil måtte dunkedyret på arbejde.
Vi anløb Stubbekøbing ca kl. 12.
Under indkøbstur fandt Bramwell 8 -900 g fine markchampignon i plænen ved roklubben – de måtte høstes og bruges til aftensmaden.
Aftenhygge med Davoserjas.
Davoserjas – Vindere og taber
Dag 04: Stubbekøbing – Guldborgsund Onsdag 15.07.2020
Distance (sømil):
33
Tid (timer):
6
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): V
5-6
Fra Stubbekøbing måtte vi krydse for forsejl gennem Grønsund, ind i Storstrøm, under Farø Broen og Storstrømsbroen helt frem til Guldborg.
Her måtte broflaget op og motor tændes for passage.
Et lille stykke inde i Guldborgsund fandt vi et lille område udenfor sejlrenden, hvor vi kunne kaste anker.
Ved lavvande fornemmede vi, at vi stod i dyndet. Vi afventede højvande kl. 22:00 og flyttede ankeret et par hundrede meter, så vi kunne svaje frit. Ankerkugle op og toplanterne tændt.
Vi hyggede ombord med dejlig mad og kortspil.
Dag 05: Guldborgsund – Vejrø Torsdag 16.07.2020
Distance (sømil):
32
Tid (timer):
6
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): VNV
5-6
Efter morgenmad gik vi ind til Guldborg og lagde til langskibs på broen, hvor havnemanualen anbefaler både at vente til broåbning. Vi købte ind og tankede vand, så vi nemt kunne klare et par ankerliggerdage.
Påfyldning af vand i Guldborg
Vi afsejlede Guldborg så vi var klar til broåbning kl. 12:30.
Vel tilbage i Storstrømmen satte vi sejl og krydsede til Vejrø.
Vi kastede anker i læ af øen syd for væksthusene.
Ankerkugle op og toplanterne tændt.
Dag 06: Vejrø Fredag 17.07.2020
Distance (sømil):
1
Tid (timer):
0,5
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): V
5
Efter morgenmaden sejlede vi det lille stykke fra ankerpladsen til Vejrø Havn, hvor vi glædede os til at bade i de luxuriøse badefaciliteter.
Vi nød hele dagen med vandreture, løbeture, stensamling m.v..
Alle var begejstrede over den lille naturskønne, bilfri ø, som man let kan komme til med fly og helikopter, egen sejlbåd eller købe en “færgetransport” til 3.500 kr. for op til 12 personer.
Dag 07: Vejrø – Skælskør Lørdag 18.07.2020
Distance (sømil):
19
Tid (timer):
4,5
Motor (timer):
1,5
Vind (m/sek): SV
2-5
Frisk morgenbrød blev leveret på bestilling i havnen.
Vi stod ud fra Vejrø ca. 10:30 og der var næsten ingen vind at sejle på til at starte med.
Vindstille
Bramwell tog en lur mens vi gik for motor i en times tid.
Agersø Sund – Storebælt
Ved indsejlingen til Skælskør var vind og vindretning perfekt til at vi kunne gå hele vejen ind gennem den gravede sejlrende for sejl – (det snævreste sted med motor i tomgang for en sikkerheds skyld).
Det var en helt igennem fantastisk smuk indsejling og en perfekt måde at slutte togtet af.
Vi testede solsejlet – Det virker og vakte opmærksomhed.
Helle og Arne var vært ved et dejligt måltid på Kok 25 i Skælskør.
Dag 08: Skælskør Søndag 19.07.2020
Skiftedag.
Geisha fik en overhaling med rengøring under og over dæk.
Familien Nørgaard påmønstrede og Familien Larsen afmønstrede og kunne returnere til Søborg i Octaviaen.
Min gode læremeter René Ladiges indvilgede igen i år i at yde masser af “Skippersparring”. I år gik turen over Østersøen og rundt i Renés hjemegn i Sønderjylland.
600 Sømil – 17 dage – 2 mand på en sejlbåd – ikke ÉT ondt ord. Tak for fantastisk sparring og læring – Rene er den fødte coach, anerkendende lærermester – trial and error leads to knowledge.
Det var en grænseoverskridende oplevelse, hvor vi krydsede mellem Danmark og Tyskland et utal af gange – lige efter at grænsen var åbnet for kontakt landene imellem. Tak for udvidelse af en småfed danskers selvforståelse og opfattelse af nationalitet i jubilæumsåret for “generobringen” af Nordslesvig med vinkling fra det tyske mindretal.
Efter proviantering og dieselpåfyldning stak vi ud fra Ishøj kl. 17. og sejlede til Bøgeskov, hvor vi kastede anker lidt vest for havnen.
Distance (sømil):
16
Motor (timer):
2
Vind (m/sek):
3
Vinden blæste op fra vest og vi fandt ikke læ for bølgerne – Ankeret holdt uden problemer.
02: Bøgeskov – Gedser 17. Juni 2020
Vi stod op kl. 04:00 og sejlede rundt om Stevns Klint – forbi Møns Klint og helt til Gedser.
Distance (sømil):
62
Tid (timer):
13
Motor (timer):
0,5
Vind (m/sek):
4-6
René – Stevns Klint i baggrunden
Vi gik en tur i Gedser, som efterlod et deprimerende indtryk af håbløs deroute og forfald.
03: Gedser – Kühlungsborn 18. Juni 2020
Vi gik ud fra Gedser kl. 8:30 og sejlede tværs over af Østersøen mod Kühlungsborn.
Vinden var NNV ca. 8 m/sek. og med pænt opbygget sø, der kom ind agten for tværs og fik Geisha til at rulle.
Efter en tur under dæk blev jeg tæt på søsyg og fik en enerverende kvalme af den evindelige rullen.
Distance (sømil):
28
Tid (timer):
5
Motor (timer):
0,5
Vind (m/sek):
8
Kuhlungsborn er en kurby med udpræget turisme, havnepromenade, strandkurve og afgift for benyttelse af stranden.
DDR tidens overvågningssamfund og grænsekontrol blev ikke glemt og et af de forhadte kontroltårne var bibeholdt som et “denkmal”.
04: Kühlungsborn – Timmendorf (Poel) 19. Juni 2020
Efter morgenkaffe og Kakao stak vi ud fra havnen for motor og havde vinden stik imod fra vest i lidt over en time.
Vi satte sejl efter godt én time og fik en dejlig bidevind sejlads helt frem til øen Poel og havnen Timmendorf.
Distance (sømil):
20
Tid (timer):
4
Motor (timer):
1,5
Vind (m/sek):
6
Der var ingen indkøbsmuligheder i Timmendorf og René og jeg gik de 6,1 km. til Rewe i Kirchdorf i støvregn. Det var en smuk gåtur, hvor vi kom forbi et røgeri, hvor vi købte røget laks. Efter indkøb i Kirchdorf insisterede jeg (Bramwell) på at tage bussen tilbage til havnen.
05: Timmendorf (Poel) – Wismar 20. Juni 2020
Vi sejlede til Wismar i let vind fra V.
Distance (sømil):
7
Tid (timer):
2
Motor (timer):
0,5
Vind (m/sek): NV
3-4
Jeg har som stor dreng ofte besøgt Wismar sammen med min far og huskede den som en smuk by.
Wismar er stadig en rigtig hyggelig Hansestad og vi gik en lang tur for at finde de steder, som vores fælles kollega MUDDI havde anbefalet.
06: Wismar – Grossenbrode 21. Juni 2020
I Wismar fik vi besøg af min søster Milly, hendes mand Armin og døtrene Adele og Edita.
Vi sejlede ud i Lubeck Bugt og nød en dejlig frokost og sejltur i et fantastisk vejr med let vind. Vi sejlede i ca 5 timer og nød selskabet, vandet og sejlturen på 15 – 20 sømil.
Efter aflevering af familien tilbage i Wismar besluttede vi at sejle op mod Femarn Sund til trods for let vind fra NNV. Vi gik for motor hele vejen til Grossenbrode, som vi nåede kort før solnedgang.
Distance (sømil):
32
Tid (timer):
6
Motor (timer):
6
Vind (m/sek): NNV
1-2
07: Grossenbrode – Bagenkop 22. Juni 2020
Havnekontoret i Grossenbrode var lukket både ved ankomst og afsejling.
Vi sejlede morgenfriske ud af bugten ved 7 – tiden og da vi skulle sætte storsejlet smuttede storsejlssjækel ud af øjet og faldet steg i vejret og udenfor rækkevidde. Vi satte i stedet sejlet med bomdirken og sejlede op til Fehmarn Sund.
Før broen strøg vi sejlene og startede motoren for at hugge igennem bølger og stik modvind gennem sundet indtil vi gik fri af grundt vand ved Fehmarn og kunne sætte sejl til bidevind tilbage over Østersøen mod Langeland.
Vi kunne ikke helt holde højde og måtte krydse et par ben for at nå Bagenkop.
Distance (sømil):
42
Tid (timer):
10
Motor (timer):
2,5
Vind (m/sek):
6
Storsejlsfaldet spøgte i vores hoveder – René ville ikke op i en bådsmandsstol uden flere stærke mænd på dæk til af forestå ophal. Vel ankomne til Bagenkop gik vi kreativt i gang med at eksperimentere med metoder til at få fat i storsejlsfaldet, der nu havde slået krølle rundt om agterstaget. Vi surrede et fiskeblink med en trekrog til bomdirken – satte en nedhaler på og lod bomdirken løbe op ad agterstaget for at “fiske” faldet. DET VIRKEDE – Trekrogen fik sat sig fast i storsejlsfaldet og vi trak og trak i nedhaler indtil surringen brast – Så nu sad der også et fiskeblink i toppen af masten.
I nabobåden hyggede en tysk familie sig med underholdningen – “Forsøger I at fange flyvefisk” kom det kækt fra den tyske skipper, som tilbød os lån af bådsmandsstol. Sådan én har vi jo, men René tør ikke med mindre … Vores tyske naboskipper tilbød straks sin hjælp og Rene blev dagens helt, da han nåede toppen af masten og hentede såvel storfald som “flyvefiskekrog” ned igen.
08: Bagenkop – Marstal – Søby 23. Juni 2020
I Bagenkop fik vi besøg af Henrik Hansen (Expat Aalborgenser), som bor på Ærø og har kæreste på Langeland. René kender Henrik way back til Sol og Strand og Skråen og jeg kender Henrik lidt fra min tid på Nordkraft.
Henrik ville gerne sejle med hjem til Ærø.
Vi havde en dejlig sejlads til Marstal, hvor Henrik viste rundt.
Efter frokost sejlede vi ud igennem renderne omkring Marstal og videre mod den nordlige ende af øen til Søby.
Undervejs blev det til dybe samtaler om stress, selvværd og andre af livets genvordigheder.
Distance (sømil):
28
Tid (timer):
5
Motor (timer):
1
Vind (m/sek):
4-5
I Søby viste Henrik ligeledes rundt inden han tog bussen til Ærøskøbing. Èn af seværdighederne er elfærgen ELLEN.
09: Søby – Dyvig – Sønderborg 24. Juni 2020
Vi gik fra Søby til nordspidsen af Als for motor, hvorefter vi kunne sejle i det smukke farvand mod Als Fjord og ind i Dyvig og gennem E Gaf (Hullet på sønderjysk). Det er en vildt smuk og rolig vig, som senere skal besøges. Vi sejlede kun ind og kiggede og René kunne berette om barndomsminder her 6 km fra hvor han var født.
Badende “Tapirer” i E Gaf.En tyskerskål i den sidste Berlinerluft
Fra Dyvig sejlede vi videre for sejl ned igennem Als Fjord og ind i Als Sund til Sønderborg, hvor broen åbnede da vi kom sejlende.
Distance (sømil):
41
Tid (timer):
10
Motor (timer):
4,5
Vind (m/sek): VNV
6
Vi lagde til på havnepromenaden i Sønderborg og René gav mig den helt store rundvisning i det tyske mindretals institutioner: børnehaver, skoler, gymnasier m.v.
Fra Sønderborg gik vi til Egernsund og Gråsten, Hvor vi besøgte Renés søde storesøster som bød på brunch med havudsigt fra terrassen i “skagenshusene”
Efter morgenmaden gik vi for fulde sejl ind igennem Flensborg Fjord – Smuk sejlads i godt vejr og smukke omgivelser. Vi ville gerne købe en “is” i Flensburg, men ved anløb skulle man passere en gitterlåge med kodelås. Da vi ikke var til sinds at blive i Flensburg, synes vi det var for dyrt at betale havnepenge for at få en is.
Distance (sømil):
41
Tid (timer):
9
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): NØ
6-7
Vi krydsede ud igennem Flensborg Fjord til Langballigau.
11: Langballigau Slien – Schleswig 26. Juni 2020
Distance (sømil):
50
Tid (timer):
10
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): NØ
5
Vi startede kl 8: på en fantastisk sejldag fra Langballigau østover til Sliens munding og kunne sejle hele vejen gennem Slien til Schlesvig. Vi måtte vente en del på åbning af broerne i Kappeln og Lindaunis, som åbnede én gang i timen. Da der er ca 7 sømil mellem broerne, opstår der ventetid.
Slien er vildt smuk.
12: Slesvig – Kappeln 27. Juni 2020
Ud af Slien havde vi vinden imod os – endvidere bød vejrudsigten på massivt regnvejr og mulig torden. Vi valgte derfor at gå til Kappeln for motor og søkort.
Distance (sømil):
18
Tid (timer):
3,5
Motor (timer):
3,5
Vind (m/sek): NØ
3-4
I Kappeln gik vi på jagt efter nye forfortøjninger og doradelåg – men uden held. Vi spiste fish-brödchen og gik en hyggetur i den hyggelige by.
På vej retur til båden blev vi ramt af et skybrud og var nær blevet oversvømmet.
Silderuse i Kappeln
13: Kappeln – Damp – Fehmernsund 28. Juni 2020
Vi kunne ikke finde diesel i Kappeln og valgte på turen videre at få fyldt op i Damp. Vi stod ud fra Kappeln til broåbning kl. 7:30 og sejlede for motor ud igennem Schleimünde og ned til Damp, hvor tanken blev fyldt op. Fra Damp til Fehmarn sellede vi en del Wing on Wing
Distance (sømil):
51
Tid (timer):
11
Motor (timer):
2,5
Vind (m/sek):
4-5
14: Fehmarnsund – Warnemünde 29. Juni 2020
Vi afsejlede fra havnen kl. 3:45 – ugudeligt tidspunkt – men blev belønnet med en smuk solopgang.
Vi startede ud med halvvind og i løbet af dagen tiltagende vind, der spidsede op til Bidevind.
Distance (sømil):
38
Tid (timer):
11
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): SSV – SSØ
7
Vi ankom til Warnemunde ca kl. 14:30 i flot vejr. Warnemunde er en god oplevelse med hyggelige autentiske miljøer omkring Am Strom og Havnepromenaden.
15: Rostock 30. Juni 2020
Overliggerdag i Warnemunde da der er udsigt til 14 m/sek over Østersøen.
Vi brugte dagen på udflugt til Rostock, hvor vi tog toget sammen og gik på opdagelse hver for sig i nogle timer. Undervejs krydsede vi spor i havnen i Rostock.
16: Warnemünde – Hesnæs – Klintholm 01. Juli 2020
Distance (sømil):
53
Tid (timer):
5 + 2
Motor (timer):
1
Vind (m/sek): SV
7-8
Vi sejlede ud fra Warnemunde kl. 8:00 med Hesnæs som mulig destination og fik en flot sejltur over Østersøen med god vind. Hesnæs var en hyggelig lille landsby med særegne stråtækte huse som også var tækket og isoleret på murene.
Men der var ingen indkøbsmuligheder og nicotintyggegummibeholdningen var faretruende lav – Så efter 1½ time i land sejlede vi videre for god vind til Klintholm.
I Klintholm fandt jeg en Minibrugs, der pusher nicotin og en hyggelig havnecafe med kvalitetsøl.
17: Klintholm – Ishøj 02. Juli 2020
Distance (sømil):
44
Tid (timer):
9
Motor (timer):
2
Vind (m/sek):
5
Vi gik fra Klintholm kl. 6:00 og for motor ud til spidsen af klinten, hvor vi satte sejl til en smuk smuk tur forbi Møns Klint og Stevns Klint. En smuk afslutning på et fantastisk togt. Vinden døde ud på det sidste stræk til Ishøj.
I Ishøj blev båden rengjort over og under dæk og Hanne kom og hentede os hjem til verdens bedste Pizzaer
Bramwell og Hanne så Flakfortet for første gang og nød det hyggelige miljø på voldene.
Familien Nørgaard fik en rundtur i havnen med Carl som skipper på gummibåden.
Flakfortet – Helsingør 22.05.2020
Distance (sømil):
21
Vind (m/sek):
Tid (timer):
Vind (Retning):
Motor (timer):
Vejr:
Efter gåture i Helsingør mødtes familierne til aftensmad på Helsingør Streetfood.
Helsingør – Hven (Norreborg) 23.05.2020
Hanne afmønstrede i Helsingør og tog kystbanen hjem til haven.
Distance (sømil):
8,5
Vind (m/sek):
Tid (timer):
Vind (Retning):
Motor (timer):
Vejr:
På Hven gik vi en god tur langs kysten ned til Bäckviken havn, hvor der var fantastiske is at købe. På hjemturen gik vi op til Stjerneborgen og derfra videre forbi Spirit of Hven – gindestilleri tilbage til Norrehamn.
Hven (Norreborg) – Ishøj 24.05.2020
Distance (sømil):
35,5
Vind (m/sek):
10
Tid (timer):
6
Vind (Retning):
V
Motor (timer):
2,5
Vejr:
Regn
Flot sejlads med god fart på strækket ned til sydspidsen af Amager, hvor motoren måtte klare turen gennem en krap sø hjem. – Det gav nogle heftige sprøjt der kom susende henover sprayhooden. Bramwell nåede ikke hver gang at dukke sig til Cars store moro.
I Rødvig gik en en dejlig tur på Stevns Klint ad trampestien til Kalkbruddet og kanonstillingen på Stevnsfortet. Inde i pyramiden sang Camille meget smukt.